USA – Östkustens höjdpunkter

I mötesplats Kupan var det fullsatt vid Kungälvskretsen måndagsträff 25 mars när Louise Wallander-Alfredson visade bilder och berättade om sina upplevelser på  Amerikaresan. I Washington mötte guide och buss. Så snart alla deltagare installerat sig i hotellrummen blev det sightseeing by night för att se alla sevärdheter såsom Vita Huset, Washington monumentet, Marmorpalatset Lincoln Memorial samt President Jefferson Monument och John F Kennedy Museum. Innan vi lämnade Washington gjorde vi en stadsrundtur på cykel  och tittade på Martin Luther King Memorial,  krigsmonument från Vietnam- och Koreakrigen samt besökte  Arlingtonkyrkogården och John F Kennedys grav med den eviga lågan.

Nästa anhalt var Gettysburg, som var skådeplats för det amerikanska inbördeskrigets viktigaste slag år1863. Här höll Abraham Lincoln sitt berömda Gettysburg-tal, som än idag ingår i den amerikanska skolundervisningen och alla barn skall kunna det utantill.

I Lancaster får vi guidning om Amishfolket. Det är en anababtistisk kristen grupp.  Bibeln tolkas bokstavligt. Det är hårt arbete och det enkla livet som gäller. Befolkningen använder sig av häst och vagn så det var en upplevelse att möta  hästekipage på gatan. Amishfolkets  livsvillkor är som att förflytta sig några 100 år tillbaka i tiden.

Vi åker vidare till Kanada där vi beskådar ett av världens mäktigaste vattenfall, Niagarafallen. Vattnet forsar in över  turistbåtens däck, som tar oss tätt intill det största av de tre vattenfallen. Efter panoramasightseeing i Boston besöker vi JFK Presidential Library and Museum. I nästan varje rum finns TV-skärmar som visar filmklipp från John F Kennedys mest berömda tal och där finns Jacqueline Kennedys klänningar och officiella gåvor utställda. I Hyannes hade hela Kennedyklanen hus och på stranden finns även  J F Kennedy memorial.

I Newport besöker vi The Breakers, Vanderbiltfamiljens palats byggt år 1893. Palatset är ett överdådigt exempel på arkitektur och inredning, som byggdes för pengar som familjen tjänade på sitt järnvägsimperium. Här förs tankarna till de ryska tsarpalatsen när man ser dekorationerna i guld och marmor. Vi guidades genom makalösa salonger och sovgemak med det glittrande vattnet i Atlanten utanför.

I New York bor vi centralt på Manhattan inte långt från tunnelbanestationen 23 Street Station. Efter en natts sömn blir det stadsrundtur förbi Metropolitan, museer, Rockefeller Center och en promenad högt över staden på The High Line. Det är en järnväg, som var övergiven i 30 år men räddades av två vänner från att rivas.  Rundturen avslutas med ett besök vid 9/11 Memorial.  Två stora bassänger med vatten, som dygnet runt rinner, finns där World Trade Center en gång stod innan terrorattacken 11 september. Här avslutas vår resa med guide. Jag och dottern har valt att förlänga vår vistelse i New York och nu börjar äventyret.

Vi passerar med båt Frihetsgudinnan, som är en gåva från Frankrike år 1886 innan vi kommer till Ellis Island vid mynningen av Hudsonfloden. Hit kom immigranterna vid slutat av 1800-talet och början av 1900-talet för hälsokontroll. Personer som hade kroniska eller dödliga sjukdomar nekades inträde  i USA. Från Sverige utvandrade mer än en miljon svenskar. På kvällen promenerade vi över Brooklyn Bridge, som är  New Yorks äldsta hängbro färdigbyggd år 1883, med brusande trafik och East Rivers vatten nedanför. Nästa morgon åkte vi tunnelbana och buss till Fashion Outlets som sålde märkeskläder i små hus med trevliga gångvägar emellan och på kvällen såg vi  The Lion King på Broadway, teater- och musikalgatan. Vi åkte tunnelbana och buss även till  Harlem och lyssnade på gospel med kör och solister i röda caper. Vi hyrde cyklar och cyklade i Manhattans största och vackraste grönområde, Central Park, och vi  promenerade och åt lunch i China Town. Sista dagen besökte vi Empire State Building, som är 102 våningar högt. Det öppnades år 1931. Vi åkte hiss till 86:e våningen där det finns ett observationsdäck där folk strömmade till för att fotografera skyline både när det var ljust och mörkt. Kvällen avslutades på restaurang Aquavit, som år 2014 fick 2 stjärnor och år 2015 fick 3 stjärnor. Restaurangen öppnades år 1987 med bl a Tore Wretman och mellan år 1995-2002 var Marcus Samuelsson kökschef men nu är det Emma Bengtsson. Av alla resor till länder  i Europa med fantastiska upplevelser så är Amerikaresan mitt livs mest innehållsrika reseäventyr.