Sverige är vackert

Hermansby PRO

En tidig måndagsmorgon, strax före klockan 08.00, direkt efter midsommarhelgen med dess trevligheter, samlas en skara pensionärer vid PRO-gården för att resa i Jörlandabuss till och i Dalsland. Tommy – chauffören – styr först ner till Hammars korsväg sedan till Ytterby busstation, Kongahällagatan och till gamla busstationen i Kungälv för att hämta upp PRO-are.

Färden går sedan vidare till Grohed där vår guide Bertil Jonshamre väntar på oss. Bertil – en bekanting från tidigare resor – presenterar sig, speciellt för de resenärer som inte varit med tidigare och ”skummar” igenom dagens program som startar i Trollhättan.

Där, i Trollhättan, när vi stannar vid parken invid Innovatum Science Center och SAAB Museet överraskar Bertil oss med att ställa fram termosar med kaffe som han hade med i bagaget. Anita Gillholm hade gått upp klocka 02 för att baka underbara kanelbullar som också fanns i bagaget. Fantastisk Fika i parken.

Bertil delade ut biljetter till Innovatum, Museet och Smedjan. Vi börjar med det förstnämnda som är ett eldorado för barn med uppfinningar som speciellt sätter igång deras kreativitet.

Kreativa, kunde vi se, hade tidigare medarbetarna på SAAB varit som tillverkat alla de bilar ,ifrån de allra första välkända till de sista som tillverkades i fabriken där nu Nevs håller till. Därefter blir det en god lunch på trivsamma Kanalrestaurangen. I Trollhättan finns som bekant mångomtalade slussar och dessa besåg vi ur flera perspektiv under en promenad.

Färden går vidare till Dalslands folkhögskola i Färgelanda där vi har vår utgångs-punkt under vårt Dalslandsbesök. Vi pustar ut ett tag innan vi bjuds till en god middag i skolrestaurangen. Därefter blev det en välkomstsamling där Bertil gav oss bildspel, information och presentation av Dalslandsdagarna. En innehållsrik första dag var så tillända.

Dag två.

Denna startade med en god frukost i skolan därefter gick resan norrut till Skålleruds vackra gamla träkyrka vid sjön Nären. Vi möttes av guiden/-kyrkvaktmästaren Sara, som kan mycket om trakten och speciellt denna kyrka. Hon berättade att det på samma plats hade funnits en äldre träkyrka men nuvarande kyrka var färdigbygd 1679 och efter det har den skiftat färg några gånger mellan vit och röd. Den nya kyrkan bekostades av ägaren till Upperuds bruk, Paul Rokes.  Sara berättade också att kyrkans äldsta inventarie är dopfunten av täljsten ifrån 1200 talet. Den vackra altartavlan målades av göteborgaren Erik Eriksson Grip året 1679.  Efter besöket i kyrkan samlades vi på en kulle utanför med en betagande utsikt över Nären och där blev det bullar och kaffe innan vi reste mot Baldersnäs.

Då vi kom dit gjorde vi först ett besök på Steneby Hemslöjd och de andra försäljningsställena där. Vi fick oss berättat om Baldersnäs: att Ingvar Oldsberg ägde fastigheten några år fram till 2010 då han sålde till Dalslandsföretagaren Anders Kihlberg som i sin tur har sålt Herrgården till affärsmannen Hong Cheng Guo från Kina. Pengar finns det i världen!

Vi slog oss ner i Herrgårdens uteservering och där blev vi serverade en väldigt delikat lunch bestående av stuvade potatis, grönsaker odlade i trädgården och en utsökt kokt torskrygg på en bädd av skirat smör. Före avfärden hann vi med en promenad i den Engelska parken och ner till strandkanten av Laxsjön där Karl XV hade haft ett speciellt gille i en stor grotta i berget.

Prins Eugen myntade ju att ”Dalsland är ett Sverige i miniatyr” och detta blev vi varse då vi åkte den vackra Brudfjällsvägen på Majberget mot Bengtsfors, här fanns det backar, både uppför och utför, krokig var hela vägen som hade omgivningar av åkrar, ängar, löv – och barrskog och sjöar.

I Bengtsfors styrde Tommy mot Halmens Hus, som är Nordens enda museum för halmkonst med mängder av konstverk, alltifrån de allra minsta små dockor till gigantiska takkronor. Detta museum är granne till Gammelgården – Bygdegården i Bengtsfors.

Därefter gick resan till Dals-Rostock där vi besökte Kerstin i hennes lilla museum för tyger av alla de slag, vi promenerade runt i Örtagården och tog oss en liten fikapaus i Brunnsparken innan vi startade resan ”hem” till Folkhögskolan.

Efter en god middag på skolan var det dags för vårt obligatoriska 2: dra dags samkväm som inleddes med att Marianne med durspel och Gert med ukulele spelade och sjöng några välkända folkmelodier varefter följde lekar/tävlingar, först började vi – signifikativt i dessa dagar – med fotbollar. Det blev en stafett där deltagarna tog sig fram med bollen tryckt mellan knäna.  Så följde en gam-mal välkänd: Familjen Larsson. Dessa lekar lockar alltid till stor munterhet, såväl av deltagare som av åskådare. Bertil överraskade alla att som tack för trevligheter bjuda på kaffe och av köket bakad underbar jordgubbstårta.

Dag 3

Efter frukosten på skolan reste vi norrut upp till Högsbyn i Tisselskog där vi såg på de fina hällristningarna som är 2500- 3000 år gamla vackert rengjorda och ifyllda ned rött. Därefter gick resan till Långbron vid Dals Långed där kanal-fartyget ”Storholmen” tog oss ombord för resan på Dalslands kanal.

Vi fick uppleva en vacker sjöväg, som hade stor betydelse för brukens framväxt under 1800-talet för Dalsland. Vi upplevde här ett Dalsland från grodperspektiv som Selma Lagerlöf hade beskrivit som Nils Holgersson: ”att där fanns så fullt med sjöar, att landskapet gick fram mellan dem som smala högkulliga bankar”. Under resan åt vi en god båtlunch innan vi anträdde färden igenom akvedukten i Håverud som var Nils Erikssons geniala idé som byggdes 33,5 meter lång av plåtar sammanfogade med 33000 nitar som är de samma som från starten år 1868. ”Storholmen var väl anpassad för denna resa, c:a 4meter bred och med ett djupgående av c:a 1,80 klarar den precis akveduktens mått.

Vi lämnade ”Storholmen” i Håverud och reste vidare i bussen till riksbekanta och skandalomsusade Sunnanå hamn vid Vänern med alla dess – av kommunen byggda – svartbyggda båthus/sommarstugor. En vacker hamn, en betagande utsikt ut över Vänern där de fler än hundra stugorna står i framkant. Bertil bjöd oss in på kaféet, på kaffe och varma bullar – gott!

Så började vi färden hemåt i vårt vackra land, i det vackra vädret, först upp till Färgelanda där vi sa adjö och tack för denna gång till vår guide Bertil vi fick också möjligheterna att vinka adjö till några av personalen som ställt upp på rad utanför entrén till skolan. Sedan bar iväg hemåt med stopp först vid Nytorget i Kungälv efter att vi tackat varandra för en trevlig samvaro och gett vår chaufför Tommy välförtjänta applåder för de fina köregenskaperna han visat under resan.

Vi stannade till några gånger till innan vi nådde slutmålet Slånvägen där anförvanter väntade med bilar och alla kunde ta sig hem, denna afton då Sverige slagit Mexico i VM. Sverige är vackert!