Polisen varnar för telefonbedragare

Den senaste veckan har fem anmälningar kommit in till polisen i Kungälv och Ale från personer som blivit lurade att lämna ut sina uppgifter som bank-id eller bankdosa till bedragare. Nu vill polisen varna människor för det som kallas vishing.

Problemet med att bedragare ringer till personer och lurar till sig kortuppgifter, koder eller bank-id för att logga in på deras banker och stjäla pengar har ökar kraftigt de senaste åren. Metoden kallas vishing och nu vill polisen varna allmänheten.

Bara under den senaste veckan har polisen i Kungälv och Ale fått in fem polisanmälningar om sådana brott, varav fyra har skett i Kungälv.

– På grund av det vill vi informera och varna för sådana bedrägerier, säger Helen Abrahamsson, förundersökningsledare på polisen i Kungälv och Ale.

Bedrägerierna riktar sig främst mot äldre personer. Totalt sett har polisen uppgifter om att 70 procent av de drabbade är över 70 år.

– Bedragarna ringer upp och presenterar sig falskeligen som att de ringer från deras bank. De har ofta trovärdiga uppgifter och vilseleder på så sätt personerna att föra över pengar från sina bankkonton. Det rör sig om stora belopp, över 100 000 kronor, säger Abrahamsson.

Det finns olika varianter på de här bedrägerierna där personerna kan utge sig för att ringa från banker, myndigheter eller andra verksamheter som äldre i allmänhet har stort förtroende för, som till exempel läkare. De kan ofta uppge att det är bråttom av olika skäl och att de behöver tillgång till uppgifter om bank-id, bankdoser, kortuppgifter eller andra känsliga uppgifter för att till exempel stoppa betalningar eller annat. Men i själva verket så tömmer bedragarna kontot så fort de får tillgång till uppgifterna.

– Banker eller myndigheter ber aldrig om att få sådan uppgifter över telefon så det ska man aldrig lämna ut.

Om man får ett liknande samtal ska man antingen lägga på eller be att få ringa upp och då använda ett nummer man själv har.

Kajsa Lind

kajsa.lind@kungalvsposten.se

Så undviker du att bli lurad

Polisen tips för hur du undviker att bli lurad av en telefonbedragare:

• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.

• Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.

• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: polisen.se