NTF vill skärpa hjälmkrav för cyklister

Skallskador vid olyckor ökar. Barn under 15 år ska ha cykelhjälm enligt lag, då många lämnar hjälmen hemma vill NTF höja kravet till 18 år.

Trots att risken för allvarliga skador minskar avsevärt med hjälm väljer unga cyklister att inte använda cykelhjälm. Medan 93 procent av tioåringarna har hjälm är det bara 16 procent av 17-åringarna som fortfarande skyddar skallen enligt en studie från Folksam.

NTF vill skärpa det nuvarande hjälmkravet till och med 18 år.

– Det tror vi definitivt skulle ge effekt. Det skulle kunna vara ett första steg, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén till TT.

När NTF frågat över 3 500 cyklister i tio svenska städer om hjälmanvändning har otrygghet och upplevd risk i trafiken varit orsak till varför man bär hjälm. Ändå anser mer än var femte cyklist att en allmän lag på cykelhjälm är det enda som skulle kunna öka användningen ytterligare bland ungdomar och vuxna.

­ – När man bara har en lagstiftning för barn så blir det för många synonymt med att man är vuxen när man slutar använda cykelhjälm, säger Marie Nordén.

NTFs kartläggning av cyklister i Västsverige för ett och ett halvt år sedan visade att Kungälv generellt var mycket bättre är resten av Sverige på att använda cykelhjälm. Så många som 79 procent av de vuxna tog på cykelhjälmen i kommunen jämfört med rikssnittet på 31procent. 74 procent av barnen i Kungälv använde cykelhjälm.

Årets studie från Folksam visar att 2 800 barn i landet skadas så allvarligt i cykelolyckor varje år att de uppsöker sjukhus. Olyckorna beror enligt studien till stor del på bristande underhåll av gång- och cykelbanor barnen använder till och från skolan.

Christina Wagner

redaktion@kungalvsposten.se

FAKTA CYKELHJÄLM

2015 dog 17 cyklister i trafiken, året innan dog 33 cyklister. Cykelhjälm reducerar huvudskador med 50 procent. Om alla cyklister använde hjälm skulle antalet allvarligt skadade minska med 10 procent och antalet omkomna minska med 25 procent. Efter tio års ålder ökar antalet huvudskador vid cykelolyckor med cirka en procentenhet per år Cykelolyckor minskar kraftigt under skollovet. Flest olyckor inträffar veckan innan skollovet, för att sjunka med nästan 50 procent under skollovets första vecka. Hjälmanvändningen minskar drastiskt, från 93 procents användning vid tio års ålder till 16 procents användning vid 17 års ålder.

Källa:  Trafikverket, Folksam