Mimers elever packar ihop – igen

Distansundervisning terminen ut. Beskedet kom igår och idag är det sista dagen med klasskamraterna på ett bra tag. Tvåorna och treorna på Mimers gymnasium vet vad som väntar. De studerade hemma hela våren och på måndag är det dags igen.

Gårdagens besked från statsministern och folkhälsomyndigheten om distansundervisning kom knappast som en överraskning. Smittan sprider sig nu snabbt bland unga.

På Mimers gymnasium är det precis som vanligt den här fredagsförmiddagen i december, ganska mycket folk i korridorerna.

I ett uppehållsrum sitter Wilma Axelsson, Ella Lundgren, Malin Tuvestad och Olivia Lasu. De går andra året på ekonomiprogrammet och om en timma väntar ett prov i företagsekonomi. I eftermiddag när skolan slutar dröjer det till åtminstone 6 januari innan de är tillbaka i skolan.

– Vi har haft distansundervisning varannan vecka hela hösten och varit här i skolan varannan vecka, så vi är ganska mycket inne i det redan. I våras satt vi ju hemma och pluggade nästan hela terminen så vi är ganska vana, men det är ju tråkigt att inte få träffa sina kompisar. Det saknar man, säger Olivia Lasu.

Läs mer: Mimers gymnasium går över till distansundervisning

Istället för lektioner i skolan väntar nu minst två veckors skolgång via teams på datorn. Det blir genomgångar och sedan uppgifter som ska lösas hemma. Distansundervisning är olika svårt beroende på ämne, tycker tjejerna men de är eniga om att matten är svårast.

– När man behöver hjälp är det lättare att förstå vad läraren menar när man är på samma ställe. Det är lite krångligare att ställa frågor när man är hemma. Ibland tänker man att äh, jag tar det sedan, och så blir det inte av. Men vår mattelärare gör det verkligen jättebra, han spelar in genomgångarna så att man kan se dem igen i efterhand, säger Wilma Axelsson.

När en lektion börjar kopplar eleverna upp sig till det gemensamma videomötet och kan se och höra läraren, de kan själv ställa frågor, antingen via mikrofon eller i chatten. Däremot kan eleverna inte se varandra under lektionen.

– Många elever kanske inte har det så bra hemma, men mycket bråk och sånt. Det ska man inte behöva visa upp för alla. Lärarna kollar närvaron med upprop både i början och i slutet av lektionen men man behöver inte ha kameran och mikrofonen på, bara när man ställer sin fråga. Annars hör alla varenda ljud hemma hos varandra, det funkar inte, förklarar Ella Lundgren.

Vid två tillfällen innan jul kommer eleverna i klass Ek19a att träffas i skolan. Ett matteprov och ett språkprov återstår, och de kommer att göras på plats i skolan.

Är ni oroliga att betygen ska påverkas av distansundervisningen?

– Det är också lite beroende på vilket ämne det är, vissa ämnen är det bättre med distans, man får mer tid att plugga om man bara kan koncentrera sig. Det är väldigt mycket upp till varje person att hålla disciplinen att gå upp på morgonen och sätta igång. Långt ifrån alla klarar det, vissa har det enklare och andra tycker att det är jättesvårt. För mig passar det ganska bra att plugga hemma, men det blir tråkigt i längden, säger Malin Tuvestad.

– Det beror lite på vilket ansvar man känner själv också. Alla lärare gör ett jättebra jobb för att vi inte ska tappa kunskap och riskera betygen, men det ändå elevernas ansvar att göra uppgifterna. Nu har ju många både föräldrar och syskon som också är hemma på dagarna, så det kan ju vara mycket som stör. Det finns fördelar och nackdelar men vi förstår ju varför de gör detta, och det är lika bra att göra det nu istället för att vänta till det blir ännu värre med smittan, säger Wilma Axelsson.

Anna Hedlund

anna.hedlund@kungalvsposten.se