Hittade mamman död i lägenheten

95-åriga Berit hade vak dygnet runt och dog hemma i sin lägenhet i Ulvegärde natten till i onsdags. Varken strax före eller efter dödsfallet var det någon som ringde och berättade för hennes barn.

I flera timmar låg sedan den avlidna helt ensam, tvättad och påklädd på sängen.

73-årige Christer Lindbom i Mölnlycke är son till Berit, som hade palliativ vård den sista tiden, med vak dygnet runt.

Tisdag kväll ringde personal och berättade att Berit hade blivit sämre.

– Jag bad då att de skulle höra av sig under natten om tillståndet försämrades ytterligare. Jag och min fru Anita hade hälsat på mamma så sent som på måndagen och hade då inte uppfattat att slutet skulle vara så nära. Jag kom överens med sjuksköterskan om att vi skulle höras vid niotiden dagen därpå, om inget hände under natten, säger Christer.

Låg död på sängen

Ingen ringde honom på natten och när han vaknade på morgonen kunde han inte se några missade samtal på mobilen.

– Jag kände mig orolig och ringde personal flera gånger men fick inget svar. Då ringde jag till mammas telefon, som de brukar svara i, men inte heller där fick jag svar. Då tänkte jag bara att vi måste åka till Kungälv illa kvickt, säger Christer och rösten brister när han berättar om hur han kom in i den mörka och tysta lägenheten, där hans mamma Berit låg död på sängen.

– Jag såg att några ljus hade varit tända och att hon var tvättad och klädd.

Ingen ringde

Anita berättar om Christers reaktion, hur han först inte riktigt kunde ta in att mamman var borta.

– I vardagsrummet låg tre A4-ark med information om dödsfallet. Fortfarande hade ingen ringt oss och berättat.

För lite information

När KP träffar Christer och Anita vid Berits lägenhet under fredagen, vet de fortfarande inte exakt hur länge Berit fick ligga död ensam i lägenheten.

– Det enda vi vet nu är att hon somnade in kvart över ett på natten, säger Christer.

Han betecknar det hela som chockartat.

– De borde väl i alla fall ha ringt oss när mamma var död så att vi hade kunnat komma dit och ta avsked i lugn och ro. Det känns fruktansvärt att hon fick ligga ensam i lägenheten så länge.

”Fruktansvärt förbannad”

Christers syster Lisa Fritzson bor i Sundsvall. Hon säger att hon uttryckligen hade bett om att bli kontaktad av personal om mammans läge skulle förvärras.

– Men ingen har hört av sig. Jag är fruktansvärt förbannad och ledsen över att man har behandlat vår mor på det här viset och lämnat henne ensam, säger hon.

Ska anmäla till IVO

Hon kommer nu att IVO-anmäla det inträffade, säger Lisa Fritzson.

– Vi hoppas att något liknande aldrig händer igen, säger Christer Lindbom.

”Allt ser rätt ut”

På Kungälvs kommun uppger Elisabeth Sjöberg, verksamhetschef stöd i ordinärt boende, att hon inte kan se att några fel har begåtts av hemtjänst eller hemsjukvård.

– Vi har haft vak dygnet runt och allt ser helt rätt ut för oss, hävdar hon.

”Har följt önskemål”

I ett uttalande skriver hon: ”Anhöriga har erhållit information från hemsjukvårdens sjuksköterska om brukarens hälsotillstånd och nära förestående död dagen innan dödsfallet inträffade. ”

”Sjuksköterska ringde den sista gången till anhörig två timmar innan dödsfallet och informerade om situationen.Verksamheten har följt anhörigas kontaktönskemål om att ej bli kontaktade nattetid. ”

”Har inte varit ensam”

”Brukaren har haft vak under de sista dagarna och har inte varit ensam vid sin bortgång.Efter brukaren avlidit och gjorts iordning av personal har dödsfallet konstaterats av sjuksköterska. Därefter lämnade personalen bostaden. ”

”Nattsjuksköterskan lämnade rapport till dagsjuksköterskan att anhörig inte informerats under natten enligt överenskommelse. Dagsjuksköterskan pratade med anhöriga på förmiddagen.”

Fel i kommunikationen

Här står ord mot ord. För enligt Christer Lindbom användes aldrig begreppet nära förestående död dagen innan. Och även om han generellt sett inte ville kontaktas nattetid, borde personalen ha förstått att han önskade bli uppringd just den här natten, om mammans tillstånd förvärrades.

– Här måste det ha blivit ett fel i kommunikationen. Och det där att dagsjuksköterskan pratade med oss på förmiddagen stämmer helt enkelt inte, konstaterar han.

Katarina Berg

0303-20 68 28