Frida sänder live från sin garderob

Frilansjournalisten och stylisten Frida Zetterström tvingades ställa in sina vårplaner när coronapandemin bröt ut. För att hålla socialt avstånd men samtidigt kunna interagera med sin publik sänder hon numera live på Instagram, från sin garderob.

Frida Zetterström skulle egentligen ha varit ute på föreläsningsturné tillsammans med mode-kollegan Jenny Segergren nu. Men precis som för många andra satte coronaviruset käppar i hjulen för hennes planer. När hon och Jenny funderade på hur de kunde möta sin publik utan det fysiska mötet fick de idén att de skulle göra videosändningar på Instagram, live från sina garderober. 

– Vi chansade och körde livesändning första gången för sju veckor sen. Och vi fick ett jättefint gensvar direkt. Så då kände vi att vi måste fortsätta med detta. Det har blivit en tradition helt enkelt. Och vi har fått väldigt fin respons, säger Frida. 

Varje fredag, sedan sju veckor tillbaka, har de alltså digital afterwork tillsammans med en publik på flera hundra personer som kan interagera med och ställa frågor till Frida och Jenny.

 – Det som är charmen med instagram-live är att det blir väldigt direkt. 

Roligaste hattarna

Varje vecka bestämmer de sig för ett tema som sändningen ska handla om. Och det är högt och lågt. 

– Vi har pratat om bästa sättet att styla klänning och kavaj. Vad man ska tänka på när man väljer accessoarer. Vilka hattar som blir roligast i vår. 

Frida Zetterström är vad man skulle kunna kalla en mångsysslare. Utöver regelbunden medverkan i Nyhetsmorgon, inspelning av poddar och uppdrag som stylist ägnar hon också mycket tid åt att föreläsa på olika platser i Sverige. Fastän hon själv saknar det fysiska mötet och att föreläsa på scen ser hon även stora fördelar med digitala plattformar. 

– Det finns en demokratiseringsprocess i det här. Om jag hade föreläst i en viss stad så är det ändå bara folk runt i det närområdet som kan komma. Nu kan människor från alla delar av Sverige ansluta och det finns ju något väldigt fint i det. 

Precis som för många andra branscher i Sverige har coronakrisen även slagit hårt mot modebranschen. Något som Frida kunnat bevittna på nära håll. 

Tufft för designers

– Det påverkar branschen och industrin. Det är jättetufft för många svenska designers just nu. Det är väldigt svårt för dem att få ut sina kollektioner och få möjlighet att visa dem för oss i pressen. 

Frida tror även att krisen kommer påverka modet och ser redan nya trender dyka upp. 

– Vi ser redan massor av loungewear som lanseras. Alltså mjuka, sköna kläder som funkar för hemmakontoret. Man pratar också mycket om Athleisure-trenden. Alltså athletic och leisure kombinerat. Det är typ sportkläder fast det funkar att handla i dem.

Hur blir det med solglasögon då? Är det äntligen okej att ha på sig solglasögon inomhus?

Frida ser både skämtsam och allvarlig ut. 

– Jag skulle säga att det har att göra med hur mycket glaset släpper igenom. Hur mycket man känner att man vill dölja. Hur viktigt man själv känner att det är med ögonkontakt.

Erik Jenderbo