Kungälvsbor har blivit lurade på en miljon kronor via telefonbedrägeri den senaste tiden. En av dem som låtit sig luras av raffinerade bedragare är Barbro. FOTO: Kristian Johansson
Kungälvsbor har blivit lurade på en miljon kronor via telefonbedrägeri den senaste tiden. En av dem som låtit sig luras av raffinerade bedragare är Barbro. FOTO: Kristian Johansson Bild: -

Barbro drabbades av telefonbedragare

Telefonbedragare har de senaste månaderna lurat Kungälvsbor på sammanlagt en miljon. – Pengarna är inte det viktigaste, det är känslan av att ha blivit lurad, säger Barbro, en av de drabbade.

ANNONS
|

Fenomenet vishing, att man lurar folk på pengar via telefon, har ökat stort. Så vitt polisen vet har tolv personer i Kungälv lurats på pengar sedan i november, medan ytterligare sju personer har blivit kontaktade, men inte låtit sig luras. Sannolikt finns också ett mörkertal.

Barbro i Kungälv, som inte vill gå ut med sitt efternamn, är en av de som har drabbats.

– Det var 28 december på eftermiddagen det ringde en kvinna som presenterade sig och sade att hon ringde från Svea ekonomi, säger hon.

Kopplade vidare

Kvinnan påstod att någon hade tagit ett lån i Barbros namn, och att hon ringde för att kolla upp så att allt stämde. När Barbro berättade att hon inte alls hade tagit något lån, erbjöd sig kvinnan att koppla vidare samtalet till säkerhetsavdelningen på Barbros bank.

ANNONS

– Efter en stund svarade en kvinna som hette Cecilia på Handelsbankens säkerhetsavdelning. Jag var lite skeptisk, men hon sade att hon hette så och så och satt i Helsingborg. Hon lät som att hon kunde vara därifrån någonstans, så hon lät trovärdig. Jag frågade ändå om jag kunde ringa upp henne istället, men det gled hon förbi.

Kvinnan fick Barbro att logga in på sin bank.

– ”Öppna med ditt bank-ID, så spärrar jag dina pengar och ditt bank-ID”, sade hon. Det var ett långt samtal och hon lät väldigt lugn och initierad. Hon kunde svara relevant på mina frågor.

Barbro kunde följa hur kvinnan flyttade pengar mellan hennes ena konto till det andra. Barbros bank-ID skulle nu inte längre fungera, utan hon fick en tid på Handelsbanken i Kungälv hos en namngiven person klockan 12.30 måndagen efter, som skulle kunna återställa det. Kvinnan hade också besked om att polisen visste vem som hade försökt ta lånet: ”en missbrukare i Malmö, som troligen agerar som målvakt”.

Banken ersätter inte

Barbro hade varit skeptisk under hela samtalet, och gick samma kväll in på sin bank igen och kunde då se att alla pengar, drygt 25 000 kronor var borta.

– Jag ringde upp banken. De kunde se vart pengarna hade tagit vägen, men de kunde inte komma åt dem. Banken ersätter mig inte, och det hade jag inte förväntat mig heller.

Samma kväll gjordes också en polisanmälan, men Barbro är tveksam till att hon kommer att få tillbaka några pengar.

– Pengarna är inte så viktiga. Jag känner mest ilska mot den här kvinnan och det här sättet att lura äldre personer. Kanske lite ilska mot mig själv också, som gick på det, även om det var väldigt raffinerat. Nu klarar jag mig ändå, men tänk om jag hade brutit ihop av det här, eller hade varit helt barskrapad.

– Nu vill jag hjälpa andra, så att de inte råkar ut för detta. Även om det låter väldigt trovärdigt ska man aldrig logga in med sitt bank-ID för någon som ringer.

Kristian Johansson

kristian.johansson@kungalvsposten.se

ANNONS