Starka Kungälvskvinnor gör succé i kalender

Den har redan blivit en rejäl snackis, radioprataren Antonina Kobylinski Kihlgren och bagaren Åsa Håkanssons kvinnliga företagarkalender, med kvinnor från 34-65 år och där alla intäkter ska gå till organisationen Kvinna till Kvinna.

På omslaget står egenföretagaren i Skålldal, Lena Svedin Larsson, utan tröja och med armarna i kors över brösten, omgiven av sina kvigor.

För henne var det självklart att ställa upp på bild, säger hon.

– Kvinnors rättigheter är alltid en aktuell fråga. Och jag visar inte mer hud än jag gör på en badstrand i bikini, säger hon apropå det faktum att samtliga kvinnor i kalendern har kastat av sig ett och annat klädesplagg, utan att för den skull exponera sig i egentlig mening.

Självklart med hud

– Jag tycker det är fel att använda begreppet naket. Och det är väl en självklarhet att man ska kunna visa lite bar hud utan att det ska handla om sex, säger Lena och berömmer fotografen Julia Cronqvist.

– Antonina, hon och jag knallade upp till kvigorna i hagen och så tog hon bilderna och det var inga konstigheter alls. Julia är en fantastiskt duktig fotograf och jag tycker att kalendern har blivit jättebra, speciellt med tanke på att den gjordes under så kort tid, säger Lena Svedin Larsson.

Många vill köpa

Hemma i Skålldal har hon redan märkt av ett stort intresse för kalendern.

– Dels är det en viktig och aktuell fråga som vi lyfter, dels tycker nog folk att det är roligt att det händer något lokalt.

Så-hur började allt egentligen och hur fick Antonina och Åsa idén?

– Jag gled in hos Åsa på bageriet i Kareby i slutet av september. Vi känner varandra sen tidigare och började prata om kvinnokroppar och hur de framställs. Och om covidpandemin och det ökade våldet i relationer, berättar Antonina.

De pratade också om Instagram och om Stina Wollters bilder som blockas medan andra retuscherade bilder passerar genom nålsögat.

– Då kastade Åsa ur sig idén att vi gör en nakenkalender på vårt eget sätt, och på den vägen är det.

Skinn på näsan

En teaser lades ut i en Facebookgrupp- ”om att vi hade en go grej på gång och var på jakt efter kvinnor med skinn på näsan”.

– Starka egenföretagare som är stolta över vad de är och har presterat. Vi fick ett sånt jäkla gensvar och det var så kul, säger Åsa.

Tre mansdominerade företag har sponsrat trycket. Sponsringen har än så länge räckt till 400 exemplar och åtgången är redan stor.

– Vi hoppas och tror att kalendern ska boosta unga tjejer och mogna kvinnor och visa att vi alla ser olika ut men att vi alla är starka, säger Antonina och Åsa.

– Var dig själv och var nöjd med dig själv!

Katarina Berg

0303-20 68 28