Arkivfoto

Löften dömda att misslyckas

KRÖNIKA

Ring klocka, ring. Nu är det högsäsong för hälsobranschen. När fyrverkeridammet lagt sig och sista champagneglaset är diskat kanske något vagt minne av ett nyårslöfte gör sig påmint. Kanske handlar det om att sluta röka, kanske om att springa något lopp, om ett mindre midjemått, godisstopp eller sundare matvanor.

Ut med det gamla och in med det nya. Nyårslöftena ter sig ofta i svart eller vitt. Många gånger inkluderar de hopp om bättre hälsa och höga ambitioner, förbud, blodsmak – och stor risk för skador. Och motivationen ter sig som ett tomtebloss: väldigt sprudlande, intensiv och full av energi till en början, men den varar knappt januari ut.

Jag är inget fan av nyårslöften. Majoriteten av dem handlar om att skapa ett mer hälsosamt liv, men ofta är de inte verklighetsförankrade och just därför dömda att misslyckas. Det man lovar vid tolvslaget har en tendens att bli överambitiöst, och när verkligheten kommer i kapp är allt som blir bestående en känsla av misslyckande och bekräftelse på att man har precis så ”dålig karaktär” som man trodde. Dessutom är det många som, i samma anda som man under resten av året kan säga ”jag börjar på måndag”, tänker att det är bäst att passa på att äta massor av fet mat och godis under större delen av december, eftersom det blir ”förbjudet” efter nyår. När man väl sätter igång är det mer uppförsbacke än vad det hade varit om man firat julen med lite mer sans och balans.

Ett mer genomtänkt nyårslöfte kan däremot vara väldigt positivt. Sätt gärna höga mål, men låt dem vara långsiktiga och realistiska – så att du även innerst inne vågar tro på att du klarar det. Dela upp målet i små delmål, gärna tydligt mätbara så att du med täta intervaller kan säkerställa att du är på rätt väg. Tänk igenom vad du behöver fixa för att göra det möjligt att nå dina mål – kanske ett par nya skor, planering eller regelbunden barnvakt?

Tänk hellre på vad du behöver lägga till än vad du ska utesluta eller förbjuda. Hur kan du ändra dina vanor för att hitta en långsiktigt hållbar livsstil? Lägg till en näve grönsaker till middagen och ett par skedar färska bär på frukostfilen. Tänk hellre på vad maten ger dig än att fokusera på att den ska vara sockerfri eller extremt kalorisnål. Lägg till ett träningspass eller en promenad på lunchen – all rörelse är bättre att sitta stilla. Små steg i rätt riktning tar dig sakta men säkert till en mer hälsosam helhet. Bygg en stabil grund och hitta din egen väg.

Unna dig ett gott nytt år, på dina villkor.

Kajsa Asp Jonson

Dietist, journalist, hälsoinspiratör

Relaterade artiklar
Fler artiklar