En röd tråd hela vägen från grundskola till vuxenutbildning behövs för elever i den anpassade skolformen, skriver Ulrica Brogren (S), ordförande Beredningen Lärande och Kultur.
En röd tråd hela vägen från grundskola till vuxenutbildning behövs för elever i den anpassade skolformen, skriver Ulrica Brogren (S), ordförande Beredningen Lärande och Kultur. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

En röd tråd behövs i den anpassade skolan

Svar på insändaren ”Alla har rätt till ett livslångt lärande” av Eva Ottosson, ordförande i FUB Kungälv.

ANNONS
|

Tack för din insändare om det viktiga ämnet; ett livslångt lärande för alla.

Som ordförande i beredningen lärande och kultur (BLK) kan jag precis som jag informerade på kommunfullmäktige (7/12–23, ärende 5; Återkoppling från kommunfullmäktiges beredningar) berätta att vi i beredningen kommer under 2024 att titta närmare på de olika skolformerna i anpassad skola.

Vi har redan under hösten pratat flera gånger i beredningen om att vi skall se över hur det fungerar i kommunen och hur vi kan få en röd tråd hela vägen från grundskola till vuxenutbildning för dem i den anpassade skolformen.

Tack för tipset om Lärvux i Borås. I vår omvärldsanalys har vi tänkt att ta kontakt med dem för att ta lärdom om hur de arbetar, för och nackdelar.

ANNONS

Vi ser redan nu att det behövs en röd tråd för dessa barn, elever, ungdomar och vuxna så att de får möjlighet till lärande genom hela livet. Förskola, anpassad grundskola, anpassat gymnasium och grundvux är alla med i beredningens omvärldsanalys. Vi kommer att ta hjälp av olika goda exempel runt om och om ni i FUB är intresserade kan ni få ge er bild i den omvärldsanalysen som skall göras innan vi sätter i gång vårt fortsatta arbete med en eventuell policy.

Ulrica Brogren (S)

Ordförande Beredningen Lärande och Kultur

ANNONS