Kungälvs-Posten
Lördag, 19 augusti 2017
En sko består av flera delar som monteras ihop. Skinn är en hel vetenskap i sig. "Man kan faktiskt förstå att en sko kostar pengar", säger Lena Wiik. Foto: Stina Hylén
En sko består av flera delar som monteras ihop. Skinn är en hel vetenskap i sig. "Man kan faktiskt förstå att en sko kostar pengar", säger Lena Wiik. Foto: Stina Hylén

Trivs bland skor och människor

I snart 20 år har Lena Wiik sålt skor för alla väder och tillfällen till invånarna i Kungälv. Det är blandningen av människor hon får möta som hon uppskattar mest med att jobba i skobranschen.

En skobutik skiljer sig från en klädaffär på två sätt, menar Lena Wiik. För det första är klädaffärer ofta inriktade mot en smal kundkrets, som JC är riktad till ungdomar exempelvis.

– Jag måste säga att skor är det ultimata för man träffar alla människor. Om man driver den typ av skohandel som jag driver, det som kallas familjebutik, så träffar du allt och alla – det är glädje, fest och det är sorg, ja det är liksom allt.

Det andra utmärkande för skor är att det är ett ständigt behov genom livet, som är svårt att tillgodose på andra sätt att köpa nytt. I egenskap av butiksägare på liten ort har Lena Wiik märkt av detta på ett tydligt sätt.

– Nu har jag varit med så länge att barn som varit här med sina föräldrar har växt upp, och de som sedan flyttar tillbaka kommer ofta tillbaka hit då de får egna barn som de ska köpa skor till.

Hon tror att det beror på att människor känner en trygghet med en affär som funnits länge. Det är i alla fall det hon vill stå för med butiken. Trygghet, igenkänning och bra service.

Kända ansikten

När jag frågar Lena hur många procent av kunderna hon känner igen under en dag kan hon snabbt uppskatta det till sjuttio. Men det har inte bara med Sko Herloff att göra, utan också med det faktum att hon bott i Kungälv sedan hon var tolv, och jobbat i affär sedan hon var fjorton. Förmodligen har hennes personlighet också med saken att göra.

– Ska jag gå ut och göra ett ärende suckar de direkt här, för då vet de att det tar tid, säger Lena och syftar på de anställda, som vet att hon alltid byter några ord med folk här och där.

Hjälpsam pappa

Epitetet familjebutik gäller inte bara kunderna blir jag varse när Lenas pappa Kjell kommer in i köket där vi sitter. Han berättar om sin uppgift i företaget – att föra statistik över försäljningen. Genom att jämföra olika månader med varandra är det lättare att veta när det det behöver läggas resurser på annonsering, till exempel. Eftersom statistik också förs över vädret har Lena blivit medveten om vilken påverkan det har för försäljningen. Och om någon fått för sig att sommaren 2017 varit regnig kan hon direkt slå hål på den myten.

– Jag har inte sålt en enda gummistövel i år för det har varit tämligen fint väder.

Stina Hylén

redaktion@kungalvsposten.se

Bakom disken hos Sko Herloff

Namn: Lena Wiik

Ålder: 55 år

Familj: Man, tre barn och två barnbarn

Bor: i Kungälv, född i Göteborg

Intressen: Cykling, både mountainbike och racer. Kör Cykelvasan i helgen och har tidigare kört Vätternrundan

Kuriosa: Var mässjänta på oljefartyg i Nigeria en sommar som 18-åring, men längtade hem till vännerna för mycket för att fastna för sjömanslivet

Tankar om det växande Kungälv: ”Att Kungälv blir större tycker jag är jättepositivt. Många frågar om jag ska flytta men det ska jag inte utan jag tänker att jag, tillsammans med kunderna, får visa om vi vill ha handel i stadskärnan”

KP möter stans kända ansikten

Vem är personen bakom disken? I KP:s sommarserie får du träffa några av dem du handlar av i butiker och på kaféer i stan.

Relaterade artiklar
Fler artiklar