Kungälvs-Posten
Lördag, 20 januari 2018
Linnea Johansson och Mikael Jokinen vill ha rättvisare fritidskort. Foto: Charlotte Gad
Linnea Johansson och Mikael Jokinen vill ha rättvisare fritidskort. Foto: Charlotte Gad

Orättvist fritidskort upprör föräldrar och elever

Det skulle bli en rättvis och positiv satsning för kommunens unga. Istället har de avgiftsfria fritidskorten blivit en fråga om ojämlikhet. Nu bjuder politikerna in till möte för att diskutera med medborgarna.

Kungälvs-Posten har tidigare skrivit om de olika villkoren för de avgiftsfria fritidskorten i kommunen. Tanken var att alla födda mellan 1998 och 2005 skulle få resa regionen runt gratis på kvällar. Resultat har istället blivit att de ungdomar som har skolkort får ett fritidskort mellan klockan 19-22, medan de som inte har skolkort får ett fritidskort som gäller 14-24. En förklaring är att det var dessa alternativ som fanns att välja på i Västtrafiks utbud. Situationen har lett till att två klasskompisar inte kan resa gratis utanför kommungränsen under lika lång tid.

Märkligt beslut

I Kungälv finns det 2424 skolskjutsberättigade elever och 1582 som inte är det, 60 procent har fått de sämre villkoren och 40 procent de bättre.

– Mycket märkligt beslut i dagen av dessa siffror. De som har skolkort får åka på det inom Kungälv fram till 19. Sen har de fått ett fritidskort som gäller i hela Västra Götalandsregionen mellan 19-22 på vardagar. De som har inte har skolkort har fått ett fritidskort som gäller i hela Västra Götalandsregionen mellan 14-22 på vardagar. Det innebär att de utan skolkort får åka sju timmar mer om dagen utanför Kungälv än de med skolkort, Det bli 35 timmar i veckan eller drygt 140 timmar per månad mer, säger Mikael Jokinen. 

Hans 12-årige son Leo är en av de drabbade. Han har skolskjuts och därmed skolkort och det ofördelaktiga fritidskortet.

Allas lika värde

– Effekten blir att klasskamrater inte kan åka på till exempel träning, museum eller annat tillsammans förrän klockan 19. Det är inte ok. Jag undrar om man kan göra så här och ändå hävda att man behandlat alla lika, säger Mikael Jokinen.

Han kämpar för att få politiker att ändra sig i frågan och ser det som en viktig rättvisefråga.

– Enligt mig kan man inte i skolan lära ut om allas lika värde, barns rättigheter och så vidare för att någon minut efter skolan skicka ut barnen i en verklighet som kommun bestämt om där vissa får bättre förutsättningar än sina klasskamrater. Politikerna pratar om att klyftorna i samhället inte får öka. Likabehandlingsplan finns där står det att man inte får göra skillnad. Att skylla på Västtrafik är bara fegt. Risken är att unga inte litar på politiker efter det här.

Minska klyftorna

Tjänsteskrivningen där beslutet om fritidskorten är taget tycker Mikael Jokinen är dåligt underbyggd och därför har ”lurat” politikerna till att ta detta beslut. 

– Jag ger mig inte förrän politiker som säger sig stå för att minska klyftorna i samhället också verkar för det och inte bara snackar.

Tre olika busskort

16-åriga Linnea Johansson bor i Romelanda och har tre olika busskort. Ett skolkort från Kungälv till Göteborgs kommun där hon går på gymnasiet, ett fritidskort och ett kort för jul och sommar.

– Jag tycker det vore bäst om alla hade fått skolkort och fritidskort. Det är väldigt orättvist att vissa måste betala om de ska åka utanför kommunen, säger Linnea Johansson som också vill att turtätheten ökar.

– Förbindelsen mellan Romelanda och Kungälv fungerar dåligt, bussen går sällan och slutar gå klockan 19, slutar jag i skolan vid 16-17-tiden kan det vara svårt att hinna.

Helt uppåt väggarna

Elisabeth Mattsson (L) är en av de politiker som har reagerat starkt på orättvisan.

– Vi kommer att prata om detta på partiets interna möte den 8 januari och se att det leder till att bli en formell fråga. När vi fick tjänsteskrivelsen var vår uppfattning att det skulle bli lika för båda korten. Min personliga uppfattning är att det är helt uppåt väggarna. Jag kan inte tänka mig att det är lagligt. Jag hoppas att det här går att ändra, säger Elisabeth Mattsson.

Maria Kjellberg, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen (MP), är av en annan uppfattning.

– Besluten är fattade och beställningen är gjord. Västtrafik har ett begränsat utbud av kort och det är ett bekymmer vi har när vi gör köp från dem. Vi gjorde det bästa vi kunde för de pengar vi har. Vi fick två produkter: lovkortet och fritidskortet. Mitt i det orättvisa är det fler som åker buss och det är det enda sättet att öka turtätheten i kollektivtrafiken. Vi kan se det som temperaturmätare till nästa vända, säger hon.

Öppet möte

Den 17 januari mellan 18 och 19.30 är det ett öppet möte i stadshuset där politiker och tjänstemän svarar på frågor om kollektivtrafiken och fritidskorten.

– Många har synpunkter, ganska många av dem på sociala medier har varit aggressiva och onyanserade, säger Maria Kjellberg.

Charlotte Gad

Relaterade artiklar
Fler artiklar