Kungälvs-Posten
Onsdag, 20 september 2017
Cirka femtusen mail med begäran om inkomstuppgifter skickades av misstag ut till föräldrar i Kungälvs kommun. Arkivfoto
Cirka femtusen mail med begäran om inkomstuppgifter skickades av misstag ut till föräldrar i Kungälvs kommun. Arkivfoto

Kommunen skickade mail av misstag

Ett mail med uppmaning att uppdatera inkomstuppgift gick felaktigt ut till 5 000 vårdnadshavare i barnomsorg och skola i förra veckan.

I mailet uppmanades föräldrar att uppdatera inkomstuppgiften som utgör underlag för avgiften inom barnomsorg och fritids. Det felaktiga mejlet gick ut till 5 000 adresser.

– Vi har en ny e-tjänst för barnomsorg och fritids där föräldrarna lämnar inkomstuppgift. Tyvärr gick en påminnelse ut av misstag, förklarar Anneli Holmén Hilding, chef för utvecklingsenheten i sektor bildning och lärande i Kungälvs kommun.

När mailet gick ut i onsdags förra veckan hörde undrande föräldrar hörde av sig till kommunens kundtjänst och direkt till sina barns skolor och förskolor. Många undrade vem som egentligen skickat mailet eftersom som det var undertecknat IST, istället för Kungälvs kommun.

– IST är namnet på leverantören och vi hade inte hunnit ändra avsändaren eftersom det här är en alldeles ny tjänst. Att mailet gick ut beror på den mänskliga faktorn och det hände innan allt var riktigt färdigt.

Frågan om personuppgifter som läggs ut på privata företags servrar har blivit högaktuell i sommar. Hur vet man att uppgifter man till Kungälvs kommun om inkomst och annat är i säkra händer?

– Det behöver man inte vara orolig för. Kommunen har ingått avtal med leverantören om att de ska lagra personuppgifter enligt personuppgiftslagen, PUL. Uppgifterna hämtas från folkbokföringen och sedan kompletterar var och en med sina inkomstuppgifter och sin e-postadress. Det är kommunens som ansvarar för att PUL följs och den här tjänsten e-tjänsten kräver också bank-id för att logga in, vilket är samma säkerhetsnivå som bankerna har, säger Anneli Holmén Hilding.

Har det gått något meddelande till berörda om att det var ett misstag?

– Nej, den tjänsten är bara avsedd för påminnelser och det går inte att skicka andra meddelanden i den, vilket vi behövt för att nå samma personer en gång till. Vi lade informationen på hemsidan istället så fort vi kunde.

Vad gör ni med de inkomstuppgifter som skickades in?

– Vi tar hand om dem som vanligt. En hel del som svarade behövde uppdatera sina inkomstuppgifter så för dem var det ju bra att det blev gjort. Har man fel uppgifter registrerade så riskerar man att få fel taxa, säger Anneli Holmén Hilding.

Anna Hedlund

Relaterade artiklar
Fler artiklar