Kungälvs-Posten
Onsdag, 20 september 2017
Arkivfoto
Arkivfoto

Information nådde inte fram – färjan fastnade

I måndags fick Kornhallsfärjan stopp mitt i färden. Anledningen till stoppet var ett planerat strömavbrott men informationen om avbrottet nådde inte fram till rätt person.

Som Kungälvs-Posten tidigare har berättat så stannade Kornhallsfärjan mitt på Nordre Älv på måndagsmorgonen.

Läs mer: Kornhallsfärjan fast mitt på älven

Färden som normalt tar två minuter blev istället till en timmes väntan innan färjan kom fram. Först talade Trafikverket, som är ansvarig för färjan, om att motorhaveri, men anledningen att färjan först stannade var ett planerat strömavbrott från Kungälv Energis sida, som P4 Göteborg också berättat om. Men den informationen kom aldrig fram.

– Vi skickade information till Trafikverket men inte till rätt ställe. Vi har en faktureringsadress som vi har skickat till men det är ett stort bolag och på något sätt kom inte informationen fram till de som behövde den, säger Henrik Karlsson, affärsområdesansvarig för elnät på Kungälv Energi.

Trafikverket bekräftar att de fått informationen från Kungälv Energi.

– Det var ett planerat stopp från elbolaget som de hade informerat Trafikverket om, men det nådde inte fram till berörda, säger Veronika Gustafsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Vad det berodde på att informationen inte nått fram kan hon inte svara på, men säger att rutinerna nu gjorts om för att något liknande inte ska hända igen.

– Vi har kommit överens om förändrade rutiner för att rätt person ska nås och nu ska informationen alltid bekräfta att den gått fram, säger Gustafsson.

Att färjan blev stående så länge och att det dröjde till måndagskvällen innan trafiken kom igång igen berodde på att Trafikverket var tvungen att invänta reservdelar efter ett mekaniskt fel efter strömavbrottet.

Kajsa Lind

redaktion@kungalvsposten.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar