Kungälvs-Posten
Onsdag, 20 september 2017
Team Kungälv på träningsrunda. Foto: Linus Olsson
Team Kungälv på träningsrunda. Foto: Linus Olsson

Cyklister på vägar väcker ilska

– Jag förstår att folk blir arga när cyklister inte kan uppföra sig. Men som bilist sitter du i ett potentiellt mordvapen och orsakar du en olycka förstör du både ditt eget och cyklistens liv, säger Mats Cambert.

Allt fler motionscyklar på vägar vilket får många bilister att reagera med ilska.

Intresset för motionscykling bara växer och Team Kungälv har 440 medlemmar, varav många mer eller mindre regelbundet cyklar på vägarna i kommunen. Enligt Mats Cambert, en av föreningens träningsansvariga, inträffar incidenter där bilister markerar sitt missnöje på nästan varje träningsrunda numera.

– En del kör så nära att man känner backspegeln, kör om och svänger in precis framför, eller kör in framför och bromsar. Många tutar och gör gester med händerna. Det blir värre och värre, säger Mats Cambert, som är bekymrad över den tilltagande aggressiviteten.

Cyklist påkörd

I förra veckan blev en cyklist i Kållered påkörd av en arg bilist som inte ville se cyklister på vägen. Mats Cambert har följt den efterföljande debatten i sociala medier där många menar att cyklister ska hålla till på cykelbanan.

– Vi cyklar i 30-40 kilometer i timmen och det är ingen som vill se oss på gång- och cykelbanor i den farten. Det är alldeles för farligt för alla som går eller cyklar långsammare. Tyvärr beter sig en del motionscyklister ganska illa, de kan inte trafikregler och vissa tror att de äger vägen. Självklart väcker det irritation, men vi i Team Kungälv kan med gott samvete säga att vi håller oss till de regler som finns och försöker störa trafiken så lite som möjligt. Vi undviker till exempel att cykla genom centrum på tider när det är mycket trafik. Vissa vägar undviker vi helt, Marstrandsvägen till exempel.

Svårt att köra om

Mats Cambert är medveten om att det kan vara svårt att köra om ett gäng cyklister på landsväg, och på föreningens träningsrundor kör cyklisterna i par, inte i klunga.

– Det är inte okej att köra bredare än tvåpar, och vi cyklar så av två skäl, dels syns vi bättre, dels tar vi upp en kortare sträcka av vägen än om vi cyklar en och en. Det blir en lång omkörning om vi är utspridda över fyrtio meter, jämfört med om vi samlar ihop oss på halva sträckan.

Ett av skälen till att cyklister väcker så mycket ilska tror Mats Cambert beror på bristen på cykelkultur i Sverige. Människor är inte vana vid att samsas med cyklister på vägen och vår infrastruktur är inte anpassad för cykling.

– Övriga Europa ligger långt före oss, även Norge och Danmark har en helt annan syn på cyklister. I Italien som är ett stort cykelland känner jag mig mycket tryggare på cykel än i bil och cyklisterna är självklara på vägarna. Jag hoppas att man kan dra ner tonläget lite i den här debatten framöver, både bilister och cyklister måste hjälpas åt.

Läs mer: Trafikforskaren om bilisternas ilska: ”För mycket ego och för lite empati”

Polisen: Så säger lagen om vägcykling

Anna Hedlund

anna.hedlund@kungalvsposten.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar