Kungälvs-Posten
Måndag, 18 december 2017

Besök på Elyseum och Volvomuseét

Hermansby PRO

Stormen har lagt sig, det blåser inte alls i dag och himlen är ljus i väst. På parkeringen vid Slånvägen samlas förhoppningsfulla PRO are inför dagens Kulturresa. Strax före kl 09.00 styr Hasse Nordiabussen mot Ytterby, han drar ner gardinen i frontrutan en bit till skydd mot den starka solen.

I Ytterby kliver resten av resenärerna på och nästa stopp blir i Göteborg på Västgötagatan, där ligger Elyseum som är vårt första mål på resan.

Vi beskådar den vackra byggnaden från utsidan, Den stod färdig 1908 och togs då i drift av Göteborgs Stads Elektricitetsverk. Huset har under årens lopp använts till en rad olika verksamheter. Efter en omfattande renovering som stod färdig 1992 döptes huset till Elyseum och här i är vårt energi museum.

Så inleder våra guider – som är  Naimi Runge och Olle Andersson vår rundvandring i muséet, De berättar om personer som varit pionjärer i verksamheten, om Nils Henriksson och om Hans Hedlund. Vi får höra och se små interiörer från sekelskiftets gas – och fotogendominerade bostäder till 1970 talets helt elberoende hushåll. De förtäljer också om de olika energislagen, om el, gas och fjärrvärme. Vi beskådar alla slag av verktyg, maskiner, apparater och hemmiljöer som har drivits med kraft av den energi som har kommit från Göteborgs Stads Elektricitetsverk.

Vi tackar våra guider för det vi har fått lära om Kraft och börjar vår resa mot Hisingen.

Vi är snabbt framme vid Arendalsområdet, vid det f.d. Varvsområdet som numer till en stor del är Volvomärkt.

Vi välkomnas in i Volvomuseét av guiderna Gunilla Kristin och Ingegerd Emilsson som inleder visningen med att presentera oss för grundarna Gustaf Larsson och Assar Gabrielsson. Guiderna berättar om hur dessa sammanträffades en gång på restaurang Sturehof i Stockholm, åt kräftor och beslöt att starta en bilfabrik i gamla Nordkulans fabrik i Lundby.

1927 rullade den första Volvon, som fått namn av ett SKF lager – Jag rullar, ut från Nordkulan. Bilen fick tillnamnet Jacob.

Vi går runt i lokalerna och får stifta bekantskap med 100 Volvomodeller alltifrån Jacob till dagens XC90 modeller med flera. Här i inryms sex av de tjänstebilar som PG Gyllenhammar använt, fyra av dem lackerade i en speciell röd färg och med specialtillverkad röd inredning.

Vi får se välkända modeller som: Volvodroskan och de av, många av oss körda, PV 444, Amazonen, 140 och 240 modellerna. Här visas också flera av de Volvobilar som aldrig kom i serietillverkning. En kuriositet är en Volvo där karossen helt är byggd av legobitar.

Många fina lastvagnar finns också utställda, alltifrån den allra första från 1927 till dagens fantastiska långtradare, där hytten nära nog är inrättad som en minilägenhet för föraren.

Efter dessa förnämliga guidningar vandrar vi några hundra meter till Restaurang Dock Side där vi intar middagen.

Resan går sedan mot Kärna med några stopp i Ytterby. Vi tackar varandra för trevligt resesällskap och ger vår chaufför Hasse välförtjänt applåd för det sätt som han framför sin Volvobuss. så slutar vår Kulturresa vid PRO gården.

Gerhard Andersson

Relaterade artiklar
Fler artiklar