Kungälvs-Posten
Tisdag, 25 april 2017

Det krävs inga dyra pulver

Tidningar, teve och sociala media flödar av vackra matbilder. Gurus inom hälsobranschen delar med sig av tips på Instagram, med hashtags som #chiapudding #gurkmeja #maca #spirulina #goldenmilk och #eatclean. Jättefina inspirerande bilder som får mig att vilja äta ännu mer bär, goda frukostar och smoothies, och kanske lägga lite mer omsorg på hur maten ser ut.

Samtidigt blir jag riktigt irriterad. Det dolda budskapet är att det måste vara krångligt och kosta skjortan att platsa i hälsoligan. ”Du är vad du äter” – och vem vill inte vara lite mer speciell än alla andra? Att lägga upp en bild på en vanlig fullkornsmacka och ett glas mjölk verkar ju lite för enkelt – och för alldagligt.

Visst, var och en får äta vad dom vill – men: varför måste man få det att framstå som att sunda matvanor är krångligt och kräver dyra specialprodukter? Hälsa är idag en klassfråga, och att skapa en mer hälsosam livsstil måste göras mer tillgängligt och attraktivt för alla, oavsett ekonomi och utbildning.

Jag tänker mig en pyramid där hälsosamma matvanor ska vara den breda stabila basen. Sedan kan man lägga till detaljer högst upp om man känner för det. Men för många verkar pyramiden stå upp och ner, med en vacklande bas och alltför mycket fokus på detaljer och quick fix.

Det krävs inga pulver från hälsokosten eller andra specialprodukter som har konstiga namn och som transporterats från andra sidan jordklotet för att bygga en stark och frisk kropp. Helt vanlig bra mat skapar en minst lika bra magi. Att välja närproducerad mat som morötter, äpplen och potatis, fullkorn från råg och havre, svenskt kött, mjölk och fisk är dessutom mer prisvärt och mer hållbart för klimatet.

Gör det enkelt. Låt axlarna sjunka ner och bygg dina sunda matvanor kring vanlig bra mat istället för att förlita dig på pulver, piller, shots och mirakelmedel. Rör på dig, ät och sluta oroa dig. Se helheten och tänk hellre på vad maten ger och bidrar med, än att lägga alltför mycket energi på detaljerna och på vad du ska undvika. Lägg ditt hälsofokus på all bra näring som maten är ”full av” istället för att fokusera på vad den ska vara ”fri från”.

Kajsa Asp Jonson

Dietist, journalist, hälsoinspiratör

Relaterade artiklar
Fler artiklar