Kungälvs-Posten
Fredag, 21 juli 2017
Arkivfoto
Arkivfoto

Märkligt att skippa pendelparkering

Krönika.

Det är svårt att få människor att ställa bilen.

För att en bilpendlare ska vilja ge upp den bekvämlighet det innebär att sätta sig i den egna bilen och åka från A till B – utan att behöva trängas med andra, utan att behöva oroa sig för att tåget är sent/inställt, utan att behöva frysa på en hållplats och så vidare – så behövs många samverkande incitament. Tid, ekonomi och miljöpåverkan är några. Men det kanske viktigaste är att kollektivresan fungerar utan att krångla till vardagen och bli ett stressmoment.

Jag tror att nyckeln till att få färre att bilpendla långa sträckor är bra parkeringsmöjligheter nära snabba buss- och tåglinjer. Pendelparkeringar är en gyllene medelväg mellan att åka kollektivt och köra bil. Du slipper tidskrävande eller stressande byten, och du slipper stå ute och vänta i regn eller kyla. (För alla som kollektivpendlar vet att det perfekta bytet inte existerar – antingen är bytestiden för lång eller så är den så kort att bara en liten försening gör att du missar bytet). Kör du bil till bussen/tåget kan du också skjutsa barnen och du kan handla på vägen hem. Allt detta är faktorer som kan vara avgörande för om man faktiskt ska orka vara kollektivresenärer.

Det känns därför märkligt att konstatera att man i Kungälv bygger ett nytt resecentrum utan pendelparkering. ”Tanken är att nya resecentrum ska ligga så bra till att folk väljer att cykla eller gå och sedan tar bussen därifrån”, sa Martin Hollertz, enhetschef för gata och park, i en artikel i KP i tisdags.

Det är naturligtvis en utmärkt ambition, staden ska förtätas och många kommer ha nära till resecentrum. Men samtidigt kommer väldigt många kommuninvånare även fortsättningsvis att bo långt därifrån. Kungälv är en kommun med väldigt mycket glesbygd och landsbygd, och en lokalbusstrafik som inte är särskilt väl utbyggd. Även om ambitionen också är att bygga ut busstrafiken så är det långt kvar till en turtäthet som känns acceptabel överallt. Man behöver inte bo längre bort än Fontin eller Fridhem innan det blir glest med bussar. Och för att inte tala om hur det är om man bor vid Duvesjön, i Veneröd eller i Ulvesund. Då har man tur om det ens går att åka kollektivt till jobbet.

Jag tycker man ska tänka fler pendelparkeringar, både vid resecentrum och vid andra knutpunkter.

Karin Henriksson

Chefredaktör Kungälvs-Posten

Relaterade artiklar
Fler artiklar