Kungälvs-Posten
Lördag, 23 september 2017
18d6dc74efc5a73ef9d21a76ccc261770a0f518a-1

Krönika: Kärlek mäts inte i sockerbitar

Jag förundras ofta över hur många unga moraltanter det finns. Många gånger är det tjejer i 25-årsåldern som vet hur allting ligger till. Och de är inte sena att döma ut alla som inte lever enligt deras principer. Andra moraltanter nappar snabbt på argumenten och skrämselpropagandan blir viral – och ännu en ”sanning” om kost, hälsa eller om hur man bäst sköter om sina barn.

I en debattartikel som fått enorm spridning de senaste veckorna beskriver en ung mamma hur socker har påverkat humör, hälsa och relationer i hennes familj. I artikeln jämställs risifrutti och smågodis med kokain.

”Skippa sockret – om du älskar ditt barn” var rubriken. Och visst, det är verkligen inte bra att 25 procent av barns kaloriintag kommer från sötsaker (enligt kartläggning från Livsmedelsverket). Istället för det exklusiva lördagsgodiset som plockades bit för bit med pincett av en tant bakom glasdisk har vi numera fredagsmys, söndagskalas OCH lördagsgodis – i hinkar, uppskopat med spade. Kexchoklad är mellanmål och läsk törstsläckare. Maten som ger kroppen bra energi, näring och vitaminer får allt mindre utrymme.

Många vuxna tror dessutom att barn måste få ännu mer socker när det är kalas eller fest. Men faktum är att en smoothie med bär och yoghurt kan bli minst lika uppskattad som en burk läsk, och även barn kan tycka att färska hallon och blåbär är godare och mer exklusivt än kladdig sylt. Det måste bli mer tillgängligt och lockande att göra bra val för hälsan, överallt – hemma och i skolan, på idrottsanläggningar, i bowlinghallen, på bio och lekland.

För en tid sedan handlade de svarta rubrikerna om pasta och ketchup: ”Sluta makaronknarka våra barn”. Socker i vardagsmat påstods innebära stor fara för hjärnan.

Vi lever i en tid där vardagen för småbarnsföräldrar ofta är väldigt tight och ibland behöver man ta till snabba lösningar för att få ihop pusslet, men det krävs inte så mycket för att helheten ska bli väldigt mycket bättre. Det räcker ofta att lägga några minuter extra på vardagsmaten för att den ska bli godare och mer varierad, och bidra med mer näring. Argument som förstärker det dåliga samvetet skapar bara ytterligare stress – fokusera hellre på det som är bra.

Oavsett ålder behöver vi äta mer grönsaker, bär och frukt och få en bättre balans i matvanorna – för att minska övervikt och fetma, för att stärka tarmfloran och immunsystemet, och för att maten ska ge den näring som behövs. Men livet och vanorna behöver inte ses i svart eller vitt – och socker, bullar och pasta är mat, inte droger.

Kajsa Asp Jonson

Dietist, journalist, hälsoinspiratör

Relaterade artiklar
Fler artiklar